mandag 10. mars 2014

Oppdrag 23 - Anmeldelse av rosabloggere

I dagens oppdrag skulle vi skrive en anmeldelse om et tema som vi interesserte oss for. Deretter skulle vi lese blogger og andre sider om det temaet vi valgte, og skrive en anmeldelse på det. I dette oppdraget valgte jeg å ta for meg rosabloggere. Dette er et tema som egentlig er ganske lett å finne informasjon om. Det er mange forskjellige bloggere som skriver innlegg om slike emner, rosabloggere. Mange av disse typiske rosabloggerne i Norge skriver ofte innlegg om dette teamet, fordi de får en del kritikk for denne "identiteten". Disse såkalte rosabloggerne blir ofte sett på som mindre intelligente og sykelig opptatt av utseende sitt. De legger alltid bilder av seg selv ut på bloggen og har også en del sminke på seg. Dette har blitt et slags ideal for bloggerne, men også for de som leser den. Den tanken om at en må ligne på 'barbie' for å være pen nok.



Bloggeren jeg har tenkt å skrive en anmeldelse på, er bloggen tcmn.
Therese er jenta bak den kjente bloggen tcmn. Denne har hu drevet med i drøyt 4 år. I dag er hun 19 år og bor i Tromsø.
I alle 4 år hu har skrevet på bloggen, har hun ligget høyt på topplisten i Norge på blogg.no
Denne bloggen syns jeg er en så og si bra blogg utseendemessig. Det er et bra design på hele bloggen, og hun har klare og fine bilder. Mesteparten av bildene er jo av henne selv, så klart. Det er jo en rosablogg. Et annet fellestrekk for rosabloggere er at de av og til velger å skrive litt mer dype og seriøse innlegg. Disse innleggene kan inneholde om for eksempel kroppspress. Dette er et veldig omfattende tema. Å skrive om slike seriøse temaer gjør bloggen mer ekte. Therese tar med mye av hennes egen erfaring om hva hun selv har gjennomgått. Dette får det som sakt til å virke mer realistisk.

Noe negativt, som også ofte er et tema som det blir snakt mye om, er det konstante presset om å være fornøyd med seg selv. Therese har selv tatt silikon i puppene og restylane i leppene. Hun sier selv at dette gjorde hun for at hu ikke var fornøyd nok med seg selv, og klarte rett og slett ikke å akseptere seg selv for hvordan hun så ut. Det negative, også det farlige, med slike innlegg om hvordan hun ser på seg selv utseendemessig er jo det konstante presset lesere får av dette inntrykket hun gir ut. Det blir altså et uendelig press for både lesere og bloggeren.


''Jeg skriver hovedsaklig om hverdagen min, sminke, klær, hår, ting som skjer rundt meg og hva enn jeg finner interessant.'' Skriver Therese på bloggen sin.


Bildene er fra bloggen hennes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar