fredag 17. oktober 2014

Oppdrag 6 - Arbeidsuke



I uke 42 hadde alle vi i 10. klasse arbeidsuke fra mandag til torsdag. Arbeidsuke var også noe vi hadde sist år. Poenget med å ha arbeidsuke er å få et inntrykk i hvordan arbeidslivet kommer til å blir når vi blir eldre og om vi eventuelt får en fulltidsjobb. Arbeidsuken går ut på at vi må prøve å finne vår egen plass å arbeide de dagene det gjelder. Lærerne oppfordret oss til å finne en jobb som var mest mulig lik noe vi faktisk kunne tenkt oss å jobbe med senere i livet.
For noen var det lett å finne jobb til arbeidsuken, mens for andre ble det en utfordring. En kunne ringe rundt å spør ulike bedrifter eller så kunne man gå rundt å spør. Noen hadde kanskje også noen de kjente som jobbet i en butikk. Det som kan være litt vanskelig med dette er om du er interessert i et yrke som krever taushetsplikt. Da er det mulig at du ikke kan få jobbe der.

Jeg fikk jobbe i arbeidsuken på Plantasjen på Sandved sammen med Silje. Dette er en plante-butikk som selger alt av planter, potter, jord, gjødsel og hageutstyr. Det er til sammen 15 ansatte og i tillegg til personer som er ekstrahjelp. Åpningstidene fra mandag til fredag er 10-20, på lørdag 10-18 og på søndag 12-18. De to første dagene (mandag og tirsdag) ble det veldig mye rengjøring. Vi kostet ute og plukket søppel. I tillegg kastet vi tomme bokser og satt på plass ulike varer som hadde kommet inn. På onsdag og torsdag, som var de to siste dagene, ble det litt kjekkere. Da satte vi priser på nye ting som hadde kommet inn, vi satte på plass roser og jeg fikk til og med stå litt i kassen og hjelpe folk.



Jeg lærte et par praktiske ting som kan være lurt å vite om videre i jobblivet. Som for eksempel hvordan det å stå i kassen fungerer, hvordan man bruker pc-en til å sette på priser på ulike varer og ikke minst at det var veldig viktig å være hyggelig mot folk.
Man trenger ingen utdanning for å jobbe på plantasjen. Man kan eventuelt gå naturbruk for å få litt mer erfaring innen ulike planter og lignende, men det er ikke nødvendig.
Å jobbe på Plantasjen er noe jeg kunne tenkt meg å jobbe som en ekstrajobb, men aldri en fulltidsjobb hvor det faktisk var yrke mitt. Dette er fordi jeg ikke er interessert i et slikt planteyrke.

Jeg likte denne jobben på tross av noe av det tunge arbeide vi gjorde ved å bære ulike ting. Det var en og jobb som jeg fikk erfaring utav. I tillegg fikk jeg et tilbud om å komme tilbake neste år og få en ekstrajobb der. Og det var akkurat det jeg var ute etter. Det eneste jeg syns var negativt med denne jobben var som sagt at vi måtte løfte tunge bokser. Og at vi også måtte koste en del og plukke søppel.

Alt i alt var det en god opplevelse og det jeg har lært vil jeg ta med meg videre til senere i jobblivet.



Kilder:
http://www.plantasjen.no/butikk/sandved

Bilde 1
Bilde 2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar