fredag 13. februar 2015

Oppdrag 15 - Journalist

Heisann! I ukas oppdrag skulle vi velge mellom å skrive et intervju om hvilken som helst person, eller skrive om et yrke innen media. Jeg har valgt å skrive om det å være en journalist.
Dette er noe jeg selv har tenkt litt på som et potensielt yrke for meg, og tenkte derfor dette kunne være nyttig å skrive om det nå.

Først og fremst kan jeg starte med å forklare hva jobben til en journalist går ut på. En journalist sin oppgave går ut på å finne informasjon om ulike nyheter og saker. Disse skal helst være aktuelle i dag. Videre skal denne informasjonen formidles til for eksempel en avis, nettavis, på TV eller radio. På denne måten kan andre mennesker i samfunnet få med seg ulike nyheter, debatter og saker som foregår. En journalist sin jobb går altså ut på å finne aktuell informasjon slik at vi kan få med oss hva som foregår både i byen, regionen, hele landet og i resten av verden.
Jeg synes det å være journalist virker som et spennende yrke. Det skjer nye ting hver dag på jobben og du vet aldri hva som venter deg. Du får møte mange nye personer og får et innblikk i andres liv. Man får se andre synspunkter av forskjellige saker og et nytt perspektiv på ting.

Det jeg synes virker gøy med å være journalist er at du har en variert hverdag. Dette er fordi du både drar ut og møter folk som du skal intervjue, i tillegg til at du skal skrive etterpå. Om du for eksempel har vært å intervjuet en politiker, kan du skrive en debattartikkel om en debatt som foregår i dag. Om du skal finne ut mer om en bestemt person, eks. kjendis, kan du skrive intervju.

En journalist sin hverdag virker som sagt variert, interessant og kjekk. Det er derfor dette yrket er noe jeg kunne tenke meg.



Bilde

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar