fredag 21. november 2014

Oppdrag 9 - Yrkesmessa

Hei! 12. november var hele 10. trinn på yrkesmesse i Stavanger Forum. Yrkesmesse er noe alle elever drar på i løpet av året for å finne litt mer ut om de forskjellige skolene og linjene en kan velge. De fleste skoler i distriktet stiller opp på messen for å fortelle om sin skole og hvilke linjer de tilbyr. I tillegg kunne vi få ulike brosjyrer med oss for å lese litt nærmere på eventuelt en skole eller en bestemt linje. Man hadde også mulighet til å melde seg på ulike faktarom som tok plass i en bygning ved siden av der yrkesmessa holdt til. Der kunne man melde seg på ulike rom som handlet om enten en bestemt linje, en skole eller om utdanning etter videregående. Det var veldig masse å velge mellom.


Jeg valgte selv faktarommet om studiespesialisering fordi det er noe jeg vurderer å gå på. Inne her snakket de om de ulike fagene enn måtte ha om man skulle gå denne linjen og i tillegg til hvilke skoler i nærheten som tilbyr dette. Før og etter møtet gikk jeg rundt i den andre bygningen å så på de ulike skolene og hva de hadde av linjer. Jeg var egentlig mest interessert i Akademiet siden det er en skole jeg vurderer å gå på. Derfor var det en av de bodene jeg gikk bort til og snakket med noen av de som var der. Dette syns jeg var ganske nyttig for da fikk jeg svar på spørsmål jeg hadde lurt på. Ellers gikk man rundt å så på hva folk hadde å si og fikk mat og drikke av de som serverte det.

Her er noen bilder fra tidligere yrkesmesser i Stavanger:











Jeg syns yrkesmesse er en veldig smart ting å ha både for elevene og for de ulike skolene som deltar. Dette gir et bedre og større perspektiv på elevenes fremtid i tillegg til at skolene får en sjanse til å vise seg frem og vise hva de har å tilby slik at kanskje flere blir interesserte og har lyst til å søke der. Derfor anbefaler jeg at alle burde ha et åpent sinn og høre på hva yrkesmessen har å tilby.





Bilde 1
Bilde 2
Bilde 3
Bilde 4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar